Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Samodzielna wymiana kół

2023-04-05
Samodzielna wymiana kół

Samodzielna wymiana kół krok po kroku.

Jeżeli posiadasz zestaw opon nałożonych na felgi to śmiało możesz zrezygnować z wizyty u wulkanizatora i pokusić się o samodzielną zmianę kół.

etap 1: Demontaż


Pamiętaj aby podłoże, na którym przystąpisz do działania było twarde. Zaciągnij ręczny hamulec i zostaw samochód na biegu, najlepiej pierwszym lub wstecznym. W przypadku skrzyni automatycznej, ustaw gałkę na “P”.  Jeżeli posiadasz kliny podłóż je pod koła tylne, gdy zmieniasz przednie opony, postępuj analogicznie w przypadku kół tylnych.

Jeżeli masz zamiar używać narzędzi ręcznych, pierwszą czynnością jest zluzowanie śrub w feldze o mniej więcej jeden obrót. Gdy posiadasz klucz udarowy możesz pominąć ten etap. W przypadku zwykłych narzędzi zalecamy użycie klucza krzyżakowego lub przekładniowego o odpowiednim rozmiarze.  Jeżeli śruby są zapieczone użyj preparatu WD 40. Bardzo wygodny jest klucz z opcją rozciągania, którego konstrukcja pozwala na sprawne i efektywne działanie. W przypadku klasycznych kluczy, do osiągnięcia takiego efektu może być konieczna przedłużka. Jeżeli posiadasz śruby, które zabezpieczają felgi, zadbaj o odpowiednią nasadkę do ich odkręcenia.

Klucz dynamometryczny NEO
Klucz krzyżakowy

Kolejną czynnością jest podniesienie auta, możesz do tego użyć lewarka, podnośnika hydraulicznego lub bałwanka, należy go podłożyć w miejscu, które jest oznaczone charakterystycznym wgłębieniem. Teraz odkręć śruby za pomocą klucza udarowego  zasilanego sieciowo, lub akumulatorowo, bądź w przypadku jego braku kontynuuj odkręcanie za pomocą klucza ręcznego. Pamiętaj aby robić to krzyżowo, czyli naprzemiennie. W celu zdjęcia koła zawsze chwytaj za jej dolną część, zabezpiecz dłonie rękawicami ochronnymi.  Po jego zdjęciu masz okazję sprawdzić stan nadkola oraz przyjrzeć się w jakim stanie są klocki hamulcowe. 

Podnośnik pneumatyczny bałwanek

etap 2: Montaż

Nakładając koła stosuj się do znaczeń wskazanych przez producenta, to bardzo istotne w przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego. Pomoże Ci w tym strzałka wytłoczona na boku opony z oznaczeniem Outside/Inside. Koło nieprawidłowo zamontowane będzie pracowało znacznie głośniej i szybciej się zużyje. Jeżeli posiadasz koła symetryczne sposób montażu jest nieistotny.

Koła podczas jazdy narażone są na przeciążenia dlatego siła dokręcenia ma duże znaczenie. Zbyt lekko przykręcone opony mogą odpaść podczas jazdy, a zbyt mocno przykręcone będą stanowiły problem w momencie kolejnej zmiany, gdyż śruby nie dadzą się odkręcić. Do przykręcenia należy użyć klucza w odpowiednim rozmiarze, zbyt duży może doprowadzić do uszkodzenia nakrętek. My zalecamy użycie klucza dynamometrycznego, dzięki któremu unikniesz przekręcenia gwintu. Przed założeniem nakrętek warto je natłuścić, możesz do tego użyć preparatu, który znacznie ułatwi ponowne odkręcenie kół podczas zimowej zmiany. W przypadku małych samochodów osobowych najlepiej jest ustawić moment od 90 do 120 Nm. Jeżeli jesteś posiadaczem Suva, ustaw klucz od 120 do 160 Nm, dla dużych pojazdów moment obrotowy wynosi od 160 do 200 Nm. Po przykręceniu kół możesz swobodnie opuścić auto. 

etap 3: Ciśnienie 

Teraz pora na zapewnienie właściwego w nich ciśnienia. Pompując opony, kieruj się wartościami podanymi przez producenta w instrukcji pojazdu lub na naklejce umieszczonej na progu. Do wykonania tej czynności możesz użyć pompki  ręcznej z manometremlub profesjonalnej sprężarki. Wybór należy do Ciebie.

Manometr

etap 4: Zabezpieczenie zdjętych kół

Opony już zamontowane, teraz zadbaj o zabezpieczenie tych zdemontowanych. Warto pomyśleć o odpowiednim preparacie , który zabezpieczy opony w czasie ich leżakowania i przedłuży ich żywotności, utrzyma właściwości jezdne, oraz estetykę. Korzystnym rozwiązaniem będzie zakup stojaka na koła, który zapewni właściwą cyrkulację powietrza i zapobiega ich odkształceni. Dobra temperatura dla ogumienia to przedział od -5 do ok. 20 stopni Celsjusza, dlatego wybierając miejsce składowania zadbaj, aby było to zamknięte pomieszczenie np. garaż lub piwnica.

Stojak na koła YATO

Polecane

pixel